Ashtanga

Ashtanga is een reeks houdingen (asanas) verbonden door de adem. Deze stijl combineert opeenvolgende, vloeiende bewegingen met de aandacht op het intern bewustzijn. De series liggen vast, zijn ontworpen voor een dagelijkse zelfstandige beoefening, bouwen geleidelijk houding per houding op, vaak onder de begeleiding van een leraar (Mysore style). Je blijft aan een serie werken tot je die volledig onder de knie hebt. Steeds dezelfde serie beoefenen heeft een meditatief effect. Hoe beter je de houdingen leert kennen, hoe dieper en makkelijker je er in komt. Omdat je de volgorde van de houdingen kent, kan je je aandacht richten op je eigen lichaam i.p.v. te luisteren naar de docente. De docente op haar beurt, heeft meer vrijheid om je persoonlijk te begeleiden. De uitvoering van asana’s creëert hitte, waardoor je bloed en spieren opwarmen. Dit voert afvalproducten af uit de organen en spieren wat je lichaam soepel en gezond maakt.

Ashtanga Mysore stijl

In de Mysore stijl ga je op eigen tempo door (een deel van) de serie. De docent adviseert, assisteert waar nodig en begeleidt je in de houdingen (ook als je een houding niet meer weet). Deze les is een geweldige les om meer verdieping te vinden voor je practice. Wanneer er genoeg kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en concentratie is ontwikkeld, reikt de docent meer, dus nieuwe houdingen aan.

Gelieve een handdoekje mee te brengen zodat de docent je kan adjusten met je eigen handdoek (wat aangenamer is).

De les is zowel geschikt voor beginners  als voor de meer ervaren yogi’s. 

Ashtanga Full Primary

De Indiase Mysore style practice werd voor de Westerse noden aangepast naar een “Led class”. In een led class loodst de docent iedereen op hetzelfde tempo door de serie. Door synchronisatie van de adem met de beweging wordt de serie een doorlopende “flow”.

De hele primary serie is geschikt voor iedereen met minimaal 3 maanden ervaring en wordt iedere eerste dinsdag van de maand gegeven. Op andere dinsdagen doceren we een half primary.

Ashtanga Half Primary

Ashtanga Half Primary is een kortere Led class. De klas gaat langzamer, er is meer tijd voor opties en er wordt maar een deel van de hele serie uitgevoerd.

De les is geschikt voor nieuwere studenten tot half gevorderen. Niet voor absolute beginners.

Ashtanga Basics

Ashtanga Basics is een kortere Led class die ideaal geschikt is voor nieuwe studenten die een dynamische practice willen. De houdingen worden in detail uitgelegd. Er wordt veel aandacht gegeven aan de basisprincipes van ashtanga yoga. De klas gaat langzamer en er wordt maar een deel van de hele serie uitgevoerd..

De les is geschikt voor absolute beginners.

 

Vinyasa

Vinyasa is een dynamische, actieve vorm van yoga waarbij we ademhaling en beweging synchroniseren. Iedere les bestaat uit een creatieve flow van yogahoudingen. Anders dan de vaste serie van Ashtanga is elke Vinyasa  les anders. Het is steeds een ontdekking. Er is ruimte voor specifieke aandachtspunten (vb. heupopeners, core stabiliteit, …), muziek, …

Alles is mogelijk waardoor je zelf nieuwe mogelijkheden en nieuwe grenzen kan ontdekken. Je weet nooit wat je kan verwachten waardoor je je leert concentreren, leert volgen en aanvaarden. Vinyasa is dynamisch en leuk.

Je zal spieren ontdekken waarvan je niet wist dat je ze had. Je lichaam wordt sterker, het maakt je soepeler, terwijl het evenwicht brengt en je geest helpt te ontspannen.

In onze vinyasa lessen, passen we het principe van Vinyasa Krama toe of het perfect verbinden van asana’s (houdingen) in een reeks waardoor het meditatie in beweging wordt. De asana’s worden opgesplitst in vloeiende bewegingen zodat je op perfecte wijze in de houdingen kan komen.

Er zijn lessen voor elk niveau, van beginners tot gevorderd.

 

EasyFlow

EasyFlow is gebaseerd op Vinyasa.

Het ritme van de lessen ligt beduidend lager en er is meer tijd voor ontspanning tijdens de lessen. De houdingen worden aangepast aan de verschillende noden. Sommige houdingen worden langer aangehouden om meer bewustzijn en ontspanning in de houding uit te nodigen.

Deze klas is erg geschikt voor beginners, bij herstel na blessures of als je het gewoon rustig aan wil doen.

 

Yin Yoga

Yin Yoga bestaat uit een reeks grondoefeningen die 3 tot 5 minuten aangehouden worden.

Deze vorm stimuleert bindweefsel, ligamenten en kraakbeen, belangrijk om de maximale bewegingsvrijheid in gewrichten te behouden. Dit kan je niet bereiken met de meer actieve, yang yogastijlen die de spieren versterken en verlengen.

Yin yoga geeft je de tijd om elk aspect van je lichaam te voelen. In het moment zijn, in je lichaam, in de ruimte en in je gevoel. Het effect van yin yogahoudingen is een soepeler, energetisch stabiel en sterker lichaam. Het biedt een perfecte aanvulling bij de yang stijlen, het stimuleert meridianen en organen en bereidt de geest voor op meditatie.

De lessen zijn voor elk niveau toegankelijk.

 

Hatha Yoga

“Ha” staat voor zon en “tha” voor maan. Het een kan niet zonder het ander. Hatha yoga helpt je om eenheid te ervaren tussen 2 uitersten, om tegenpolen te verenigen, om balans te ervaren tussen lichaam en geest, tussen denken en voelen, tussen jezelf en de ander.

Iedere les bestaat uit pranayama (ademhalingsoefeningen), asana’s (yogahoudingen) en savasana (relaxatie).

De lessen worden op een rustige, meditatieve manier gegeven. Iedere les is anders, de houdingen worden meestal los van elkaar beoefend met veel aandacht voor het lichaamsbewustzijn. Elke houding kan aangepast worden aan jouw niveau. Je wordt je bewuster van je eigen lichaam, je adem, je zintuigen, je gedachten. Hierdoor ga je je meer thuisvoelen, niet alleen in je lichaam maar ook in je hoofd.

Ook de achtergrond van yoga komt aan bod zodat je je yogabeoefening kunt kaderen in het groter geheel van de yogafilosofie.

Deze klas is erg geschikt voor beginners, bij herstel na blessures of als je het gewoon rustig aan wil doen.

 

Yin en Yang yoga

Alles bestaat uit yin en yang. Yin slaat op de maanenergie, de vrouwelijke energie, rust, het intuïtieve. Yang slaat op de zonne-energie, de mannelijke energie, actie, dynamiek. In onze drukke Westerse maatschappij waar iedereen zich haast van het een naar het ander en geleefd wordt door zijn agenda, overheerst de yang energie. Veel mensen voelen dan ook dat hun lichaam niet meer in evenwicht is. We zijn continu gejaagd, leven meer in ons hoofd. Met yin en yang yoga proberen we beide energieën in balans te brengen.

De les start met een aantal rustige yinhoudingen die werken op een diepe stretch. Daarna gaan we over naar een yang flow waarbij we de energie in ons lichaam activeren en sluiten terug af met yin en een heerlijk ontspannende savasana.

Yoga voor Zwangeren

Yoga voor Zwangeren richt zich op de dingen die je nog kan doen tijdens de zwangerschap. Het is een actieve les waar we werken aan plezier, ontspanning, voorkomen van algemene fysische problemen en efficiente ademhaling.

Bij een zwangerschap verandert er veel in je lichaam: hormonen maken ligamenten soepeler, het bloedvolume verhoogt, organen moeten harder werken, … Deze veranderingen veroorzaken vaak ongemakken.

Je leert yogahoudingen om hier mee om te gaan. Je leert houdingen die je buik ontzien en je ‘ruimte’ geven. Veel houdingen helpen tegen vochtvasthouden, misselijkheid en krampen. We werken aan het verstevigen en verlengen van been-, bil- en rugspieren. Verder leer je oefeningen om verkrampingen los te laten, wat van pas zal komen tijdens de bevalling. Je leert omgaan met pijn, met weeën en met wisselende stemmingen. Een focus op ademhalings- en ontspanningsoefeningen zorgt ervoor dat je je kunt ontspannen en zo oefen je om tijdens de bevalling alles los te kunnen laten.

Je bereidt je voor op een bewuste en actieve bevalling en een snel herstel.

Je kan starten vanaf 14 weken tot aan de bevalling. Zonder yoga-ervaring raden we aan om uiterlijk met 25 weken te starten.

Yogalates

Yoga + Pilates = yogalates

In de les yogalates brengen we het beste van twee werelden samen:  pilates en yoga. Door deze twee te combineren, krijg je een betere houding, sterke buikspieren, vermijdt of verminder je rug-en nekklachten,  organen werken beter, en je voelt je energieker. Yogalates helpt je om veiliger en juister yogahoudingen uit te voeren. Zo zal je yogabeoefening dieper worden. Je gaat bij yoga aan meer raken dan bij pilates, en door pilates ga je juister werken bij yoga. Een ideale combinatie dus. Er is meer focus op de techniek van de buikspieren en rugspieren en meer ruimte om uitleg te geven over de anatomie van de romp, zo kom je tot meer kennis en inzicht. En zo heb je een veiliger en aangenamer gevoel bij het beoefenen van yoga en yogalates. 

Prana Vinyasa Flow®

Prana: life-force, breath, movement of life
Vinyasa: evolution, wave, cycle, lineage teachings of flowing yoga
Yoga: to unify, the state of unified consciousness

Prana Vinyasa ®, ontwikkeld door Shiva Rea, is een creatieve, dynamische yogaflow waarbij bewogen wordt op het ritme van de ademhaling. Binnen elke les is er ruimte om jezelf uit te dagen maar worden de eigen grenzen gerespecteerd doordat er verschillende opties worden aangeboden.

 

Yoga bij kanker

Wat kan je verwachten

Yoga kan je helpen om de neveneffecten van een kankerbehandeling op korte en lange termijn dagelijks beter te hanteren. Het regelmatig beoefenen van yoga kan je ook helpen om terug meer greep te krijgen op je eigen leven, je fysiek en mentaal beter te voelen en terug meer evenwicht en harmonie te ervaren.

In deze les, leer je specifieke yoga tools zoals aangepaste houdingen, ademhalings- en relaxatietechnieken die je kan toepassen als je met kanker werd of wordt geconfronteerd.

Voor wie?

Iedereen die recent of in het verleden te maken kreeg met een kankerdiagnose. Eerdere ervaring met yoga is niet vereist. Als je twijfelt of je kan deelnemen of specifieke vragen hebt kan je steeds contact opnemen door een mailtje te sturen naar info@flowingyoga.be

Lesgeefster

Inge Wauters: gecertificeerd yogadocente met specialisatie in yoga voor kankerpatiënten. Naast haar passie voor yoga werkt Inge dagelijks met kankerpatiënten in het UZ Gasthuisberg.

Wanneer?

De les gaat om de twee weken door op zaterdagnamiddag van 14:00 tot 15:15u

Eerste les op zaterdag 24/02/2018

Prijs?

De eerste les is een proefles en kost 5 euro. 

Daarna betaal je ofwel losse lessen aan 13 euro per les of je kan een 5-beurtenkaart nemen voor 50 euro. De 5-beurtenkaart is 6 maanden geldig.

Inschrijven op voorhand is niet nodig.

De les is in het Nederlands.